
Pracownia Dydaktyki Fizyki
PRACOWNIA DYDAKTYKI FIZYKI
Instytut Fizyki Doświadczalnej
Wydział Fizyki i Astronomii
Uniwersytet Wrocławski
Kontakt:
Jan Górski
specjalista naukowo-techniczny,
posiada uprawnienia do nauczania fizyki w szkole
(71) 375 9335
Jan.Gorski@UWr.edu.pl
Cele pracowni
Cele Pracowni Dydaktyki Fizyki
Pracownia Dydaktyki Fizyki, obok typowych dla „pracowni” (jako przedmiotu kształcenia uniwersyteckiego) funkcji laboratoryjnych, spełnia również funkcje „warsztatów” dla przedmiotów sekwencji dydaktycznej: psychologii, pedagogiki i metodyki nauczania fizyki. Dlatego też Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony przygotowuje studentów do wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych, z drugiej – współkształtuje umiejętności związane z przygotowywaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia, itp.
Obok celów laboratoryjnych, które realizuje się poprzez:
- zapoznanie studentów z typowym wyposażeniem pracowni szkolnej,
- kształtowanie umiejętności projektowania, zestawiania i poprawnego wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych,
- kształtowanie umiejętności metodycznego opracowania projektowanych pokazów i ćwiczeń uczniowskich (umiejscowienia doświadczeń w programie nauczania; formułowanie celów dydaktycznych tych doświadczeń i sposobów ich wykorzystania na lekcji),
- kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania technicznych środków nauczania do realizacji różnych (nie tylko laboratoryjnych) celów dydaktycznych
– na zajęciach w Pracowni Dydaktyki Fizyki są kształtowane również umiejętności przygotowania i prowadzenia lekcji poprzez: - udostępnianie studentom specyficznych materiałów dydaktycznych;
- kształtowanie umiejętności doboru specjalistycznej literatury dydaktycznej (W przygotowaniu studentów do ćwiczeń laboratoryjnych i konwersatoryjno-laboratoryjnych w Pracowni Dydaktyki Fizyki dużą rolę odgrywają materiały uzyskiwane w drodze wymiany międzyuczelnianej, niskonakładowe „wewnętrzne” druki oświatowe, instrukcje fabryczne do przyrządów, itd., niedostępne w bibliotekach i czytelniach uniwersyteckich, w związku z tym pracownia musi spełniać także funkcję czytelni);
- udział uczniów z wrocławskich szkół w zajęciach studenckich.
Program
Programy zajęć realizowanych w Pracowni Dydaktyki Fizyki
W Pracowni Dydaktyki Fizyki są realizowane omówione poniżej zajęcia regularne ze studentami:
[1] Pracownia dydaktyki fizyki (I)
Prowadzący zajęcia: doc. dr Leszek Ryk , dr hab. Robert Bryl, prof. UWr
[2] Pracownia dydaktyki fizyki (II)
Prowadzący zajęcia: doc. dr Leszek Ryk , dr hab. Robert Bryl, prof. UWr
Zajęcia [1] i [2] realizują studenci zdobywający przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na specjalizacji nauczycielskiej lub w ramach kształcenia modułowego.
[3] Pracownia problemów fizycznych
Prowadzący zajęcia: dr Tomasz Greczyło, dr Piotr Staniorowski, dr Maciej Kuchowicz.
Dr Dorota Podsiadła
Zajęcia realizują studenci kierunku Informatyka stosowana.
Podczas zajęć realizowanych w Pracowni Dydaktyki Fizyki studenci rozwiązują wybrane problemy z listy Turnieju Młodych Fizyków (IYPT).
Działalność
Oprócz prowadzenia zajęć regularnych:
- zajęć eksperymentalnych z zakresu metodyki nauczania fizyki dla studentów specjalizacji nauczycielskiej oraz
- eksperymentu fizycznego dla studentów informatyki stosowanej
– są w Pracowni Dydaktyki Fizyki prowadzone zajęcia nieregularne dla uczniów szkół podstawowych i liceów z terenu Dolnego Śląska.
Ponadto, Pracownia Dydaktyki Fizyki bierze czynny udział w realizacji szkolnych projektów edukacyjnych finansowanych z funduszy regionalnych i europejskich.
Unikalnym rodzajem usług świadczonych przez Pracownię Dydaktyki Fizyki jest poradnictwo w zakresie techniki eksperymentu fizycznego (pomoc w konstruowaniu układów doświadczalnych wykorzystywanych w szkole na lekcjach fizyki oraz opracowywaniu „Kart zadaniowych” dla uczniów) – w ramach wsparcia dla absolwentów studiów stacjonarnych i podyplomowych.
Istotne wsparcie dla nauczycieli (ze względu na zanik systemy doradztwa zawodowego na Dolnym Śląsku) – działania nierejestrowane.
W Pracowni Dydaktyki Fizyki są prowadzone badania dydaktyczne z zakresu techniki eksperymentu, jakości procesu kształcenia oraz kształtowania u uczniów umiejętności eksperymentowania w procesie nauczania-uczenia się fizyki (z zastosowaniem techniki mikronauczania).
Przykłady prac wykonanych w pracowni:
S. Dudziak-Kamieniarz, Doskonalenie procesu kształcenia przyszłych nauczycieli fizyki z wykorzystaniem instrumentarium zarządzania jakością (2009)
[Praca doktorska]
Publikacje
Tekst stanowi analizę metodyczną wykonywania wybranych eksperymentów opracowanych przez studentów fizyki nauczycielskiej (II stopień) Uniwersytetu Wrocławskiego podczas zajęć prowadzonych przez doc. dr Krystynę Sujak-Lesz w Pracowni Dydaktyki Fizyki. Prace zostały opublikowane w Problemach dydaktyki fizyki, Oficyna Wyd. ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Krośnice-Wrocław 2011, s. 201-244