Opis Kolegium Doktorskiego Fizyki i Astronomii

budynek

Opis kształcenia w Kolegium Doktorskim

Opis programu kształcenia

Kolegium Doktorskie Fizyki i Astronomii (KDFiA) działające w ramach Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (UWr) oferuje kształcenie w dwóch dyscyplinach: nauki fizyczne i astronomia. Celem kształcenia doktorantów jest przygotowanie do napisania rozprawy doktorskiej i prowadzenia samodzielnej pracy naukowo-dydaktycznej. Kształcenie trwa cztery lata (osiem semestrów) i kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej. Kształcenie doktorantów odbywa się zarówno według ogólnego programu nauczania (Uchwała Senatu UWr nr 161/2020 – link poniżej) oraz indywidualnego projektu badawczego (IPB) prowadzonego we współpracy z promotorem, realizujących efekty uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK.

Program kształcenia obejmuje obowiązkowe zajęcia ogólnouniwersyteckie (organizowane dla wszystkich kolegiów Szkoły Doktorskiej), np. prawne podstawy działalności naukowej, prawo autorskie w pracy naukowej, zasady przygotowywania wniosków grantowych itp. oraz obowiązkowe zajęcia z oferty dydaktycznej Wydziału Fizyki i Astronomii związane ze specyfiką kolegium, o charakterze seminaryjnym, konwersatoryjnym i w formie wykładów specjalistycznych. Szczególną rolę mają seminaria doktoranckie i seminaria instytutowe, podczas których uczestnicy Kolegium prezentują wyniki własnych badań. Doktoranci mogą też realizować inne, nieobowiązkowe zajęcia poszerzające ich wiedzę i umiejętności, które prowadzone są na Uniwersytecie Wrocławskim. Dodatkowo, doktoranci obowiązkowo realizują praktyki zawodowe w formie prowadzenia lub współprowadzenia zajęć dydaktycznych ze studentami.

Podstawowym zadaniem doktoranta w Kolegium jest realizacja projektu badawczego, czyli prowadzenie badań naukowych w stopniu umożliwiającym uzyskanie stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauk fizycznych lub astronomii. Forma realizacji projektu musi być zgodna z ogólnymi zasadami funkcjonowania Szkoły Doktorskiej natomiast szczegółowe zasady realizacji projektu są uzgadniane i oceniane przez promotora rozprawy doktorskiej.

Sylwetka absolwenta – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne

Absolwent Kolegium Doktorskiego Fizyki i Astronomii w dyscyplinie nauki fizyczne lub astronomii przygotowany jest do samodzielnego prowadzenia twórczej pracy naukowej w zakresie uprawianej dyscypliny i udostępniania wyników tej pracy zgodnie z zasadami formalnymi i etycznymi obowiązującymi w środowisku naukowym. Ma wiedzę pozwalającą na prowadzenie badań naukowych, dobranie odpowiednich metod do założonych celów badawczych, właściwą interpretację wyników badań i odpowiednie ich upowszechnienie. Potrafi w praktyce zastosować metody badawcze niezbędne do realizacji pracy naukowej i umie we właściwy sposób zaprezentować wyniki badań. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania aktywności publikacyjnej, uczestnictwa w dyskusjach naukowych, ubiegania się o środki finansowe na badania. Uzyskuje kompetencje społecznie niezbędne do prowadzenia działalności naukowej, w tym zdolność krytycznej oceny wyników badań, inicjowania działań w interesie publicznym oraz świadomość zasad etycznych obowiązujących w nauce.

Szczegółowe efekty uczenia się:

Wiedza: zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe dla nauk fizycznych lub astronomii, główne tendencje rozwojowe tych dyscyplin, metodologię badań naukowych i zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej, podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.

Umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk fizycznych lub astronomii do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym a w szczególności :

  • definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
  • rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
  • wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

Potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w dyscyplinie nauki fizyczne lub astronomia, a także działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy, transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej, komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym, upowszechniać wyniki działalności naukowej także w formach popularnych, inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym, posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym. planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym, samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować rozwój innych osób, planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

W zakresie kompetencji społecznych jest przygotowany do: krytycznej oceny dorobku w ramach nauk fizycznych lub astronomii, krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój wybranej dyscypliny, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców. Poza tym inicjuje działania na rzecz interesu publicznego, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, podtrzymuje i rozwija etos środowisk badawczych w tym: – prowadzi działalność naukową w sposób niezależny, – respektuje zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.

Dodatkowe informacje

Słuchacze Kolegium Doktorskiego Fizyki i Astronomii Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Wrocławskiego będą uczestniczyć w pracach naukowych prowadzonych w Instytucie Fizyki Teoretycznej, Instytucie Fizyki Doświadczalnej lub Instytucie Astronomicznym pod opieką wybitnych specjalistów i we współpracy z czołowymi krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi. Zyskają możliwość uczestniczenia w międzynarodowych konferencjach naukowych, częściowo finansowanych przez Samorząd Doktorantów oraz Kolegium. Zostaną włączeni w prace Instytutu i podległym mu Zakładów, gdzie nauczą się wielu aspektów pracy naukowej, zarówno samodzielnej jak i zespołowej, w wysoce międzynarodowym środowisku i otrzymają wszelką pomoc potrzebną w realizacji własnych projektów badawczych. Będą brali udział w szkoleniach dotyczących zasad i dobrych praktyk przy składaniu wniosków grantowych oraz zasad pisania publikacji naukowych. Będą aktywnie uczestniczyć w pracach organizacyjnych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydziału Fizyki i Astronomii oraz swoich instytutówi, w tym w organizacji konferencji o zasięgu międzynarodowym. Będą aktywnie uczestniczyć w seminariach instytutowych i zakładowych, gdzie zaprezentują wyniki swoich badań oraz rozwiną umiejętność autoprezentacji w środowisku naukowym. Będą również uczestniczyć w przygotowaniu wykładów popularyzujących nauki fizyczne lub astronomię oraz w innych wydarzeniach popularyzujących naukę, np. Festiwal Nauki, Dni otwarte Wydziału, Noc naukowców itp.

Będą mogli uczestniczyć w pracach Samorządu Doktorantów na poziomie wydziałowym i ogólnouczelnianym. Umożliwi im to rozwój umiejętności miękkich oraz pozwoli poznać struktury administracyjne Uczelni. Aktywni członkowie Samorządu będą, we współpracy z władzami Dziekańskimi i Rektorskimi, uczestniczyć w procesie tworzenia inicjatyw badawczych oraz procedur administracyjnych.

Uniwersytet Wrocławski gwarantuje Słuchaczom stypendium w wysokości około 2000 PLN miesięcznie w czasie pierwszych dwóch lat kształcenia, a następnie jego zwiększenie o około 1000 PLN po okresie dwóch lat, po pomyślnym przejściu oceny śródokresowej. Słuchacze mogą też ubiegać się o dodatkowe granty wewnętrzne, oraz odpłatnie brać udział w projektach badawczych prowadzonych przez pracowników Uczelni. Słuchacze, po drugim roku studiów i po pozytywnej ocenie śródokresowej, mogą również zostać zatrudnieni, na podstawie umowy o pracę, na stanowisku nauczyciela akademickiego.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

Fundusze Europejskie
Rzeczpospolita Polska
Unia Europejska
NEWSLETTER